Specialcenter Marielundskolen

Velkommen til Specialcenter Marielundskolen

Marielundskolen og Børnehuset er et tilbud til børn og unge fra 3 år til og med 9 klasse, med socio- emotionelle vanskeligheder og tilknytningsforstyrrelser.

Marielundskolen tilbyder nedenstående:

I skolesammenhæng møder vi hver enkelt elev der, hvor de befinder sig, både fagligt og udviklingsmæssigt. Det betyder, at undervisning foregår på det funktionsniveau, hvor den enkelte elev befinder sig, idet eleven ofte, af flere forskellige årsager, ikke har kunnet opretholde det faglige niveau.

Vi lægger stor vægt på, at leve op til minimumskravene til timetallene, men er meget bevidst om, at der i vores sammenhæng kan være andre og mere presserende udfordringer, der skal styr på, inden der er banet vej for en mere koncentreret indlæring.

De specialpædagogiske aktiviteter (SPA)/SFO er et tilbud til børnene på Marielundskolen, dels som sociale- og personlige udfordringer, dels som et tilbud som forhåbentlig kan være med til at aflaste det meget travle liv familierne har i dag. I SPA-tiden vil der være forskellige former for aktiviteter, og i det omfang det er muligt, inddrages eleverne i planlægningen af ovenstående. Pr. 01.08.19 er SPA blevet en forældrebetalt ydelse.

Familiesamarbejde tilbydes på forskellige niveauer, alt efter familiernes behov. Der kan være tale om decideret familiearbejde, hvor der er jævnlige samtaler i familierne, og der kan være tale om udvidet forældresamarbejde med jævnlige kontakter mellem forældrene og skolens kontaktpersoner.

Nogle af de prioriterede områder der arbejdes med i vores tilbud er:

• Faglig specialundervisning
  • Almen dannelse og omsorg
  • Leg og læring
  • Forpligtende fællesskaber
  • Fysisk og psykisk trivsel
  • Social læring
  • Personlig udvikling
  • Samarbejde

Vi gør opmærksom på at indskrivning på Marielundskole og Børnehus forudsætter  indstilling fra PPR og visitering gennem Kolding Kommune.